Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Verbikesksed ühendid sotsiokultuuriliste kategoriseerijatena eesti uuemas lastekirjanduses [Verb-centered constructions as socio-cultural allocators in contemporary Estonian children’s literature]

Abstract

Artiklis on vaatluse all kahe eesti lastekirjaniku teosteskasutatud verbikesksed ühendid, mida analüüsitakse kõigepealt lähtuvalt tegevuse struktureeritusest ajas e situatsioonitüübiti.Seejärel vaadeldakse üksikasjalikumalt sagedasemate tuumverbidekasutamist nii poiste kui ka tüdrukute tegevuste tähistamisel.Materjali analüüsist ilmnes, et eri soost ja vanusest autorite loodud kahe tüdruktegelase tegevusi kujutavad verbid sarnanesid omavahel nagu ka kahe poisstegelase tegevusi tähistavad verbid. Poistetegevust iseloomustab enamatel kordadel kestus. Tüdrukute tegevuse märkimiseks olid autorid ülekaalukalt kasutanud saavutuse sündmusetüüpi, mis näitab, et nende tegevusel on lühikese ajajooksul kohe kindel tulemus. Lastekirjanduses järgitava sotsiokultuurilisteväärtuste süsteemi ilmestas ka tuumverbide analüüs. Ilmnes, et ühe ja sama sagedase verbi puhul võivad tüdruktegelase puhul olla sagedasemad ühed ja poisstegelase puhul teised tähendused.Kõigepealt ilmestavad sagedusloendi esimesed verbid kujukalt selliste väärtuste süsteemi, kus naissooga seostatakse alahoidlikkust ja praktilist toimetamist ning meestega ettevõtlikkust ja tegutsemist.

Keywords

situatsioonitüübid, tuumverbid, verbi kategooriad, soospetsiifiline sõnavara

PDF

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)